Professeure associée
École de service social, Université McGill

Titulaire de la Chaire de recherche du Canada junior en aide sociale à l’enfance et de la Chaire Nicolas Steinmetz et Gilles Julien en pédiatrie sociale en communauté

(514) 398-7058, poste 2834
delphine.collin-vezina@mcgill.ca

Formation universitaire
Études postdoctorales, Département de sexologie, Université du Québec à Montréal (2003-2007)
Ph. D. en psychologie clinique, Université de Montréal (2003)

Intérêts de recherche
Facteurs développementaux contribuant à l’émergence de problèmes psychosociaux et aux abus sexuels chez les enfants, facteurs sociaux et familiaux contribuant aux abus sexuels chez les enfants, développement d’interventions préventives dans les populations à risque, le stress post-traumatique

Étudiants
Andrea Palmer
Kim Coleman
Matt Danbrook
Ashley Lowenthal
Claudie-Émilie Wagner
Jacqui Liljequist
Alexandra Matte-Landry

Publications

Lateef, R., Alaggia, R., Collin-Vézina, D. et McElvaney, R. (2023). The Legacy of Shame following Childhood Sexual Abuse Disclosures. Journal of Child Sexual Abuse.

Alain, M., Colin-Vézina, D., Clément, M.-E., Hélie, S., Nadeau, D. et St-Amand, A. (2022). Quinze années d'application de l'Entente multisectorielle relative aux enfants victimes d'agression physique, d'agression sexuelle ou de négligence grave : évaluation, pistes d'action et transfert des connaissances acquises à travers le Québec. Rapport de recherche. Programme actions concertées du Fonds de recherche du Québec – Société et culture (FRQSC). Gouvernement du Québec.

Simard, M.-C., Pouliot, E., Maltais, D., Nadeau, D., Collin-Vézina, D., Séguin-Baril, S., Tremblay, J. et Nadeau, F. (2022). Perceptions et réactions d’intervenants québécois face à la dispensation de services sociaux aux jeunes et aux familles en temps de COVID-19. Écrire le Social, 1(4), 7-21.

Katz, I., Priolo-Filho, S., Katz, C., Andresen, S., Bérubé, A., Cohen, N., McConell, C., Collin-Vézina, D.,Fallon, B., Fouche, A., Fujiwara, T., Haffejee, S., Korbin, J.E., Maguire-Jack, K., Massarwe, N., Munoz, P.,Tarabulsy, G. M., Tiwari, A., ...Yamaoka, Y. (2022). One year into COVID-19: What have we learned about child maltreatment reports and child protective service responses? Child Abuse and Neglect, 105473.

LeBlanc A, Baron M, Blouin P, Tarabulsy G, Routhier F, Mercier C.., Després J.-P., Hébert M., De Koninck Y., Cellard, C.., …et al. (2022). For a structured response to the psychosocial consequences of the restrictive measures imposed by the global COVID-19 health pandemic: The MAVIPAN longitudinal prospective cohort study protocol. BMJ Open.

Collin-Vézina, D., Fallon, B., & Caldwell, J. (2022). Children and youth mental health: Not all equal in the face of the COVID-19 pandemic. In N. Lovell, F. Sultana, A. L. Samuel & M. Nicholls (Eds). Encyclopedia of Mental Health (3rd edition).

Mathews, B., MacMillan, H. L., Meinck, F., Finkelhor, D., Haslam, D., Tonmyr, L., Gonzalez, A., Afifi, T. O., Scott, J. G., Pacella, R. E., Higgins, D., Thomas, H., Collin-Vézina, D., & Walsh, K. (2022). The ethics of child maltreatment surveys in relation to participant distress: Implications of social science evidence, ethical guidelines, and law. Child Abuse & Neglect, 123, 105424. 

Lanctot N, Turcotte M, Pascuzzo K, Collin-Vezina D, Laurier C. (2021). Commercial sexual exploitation, stigma, and trauma: a detrimental trio for an altered sense of self. Journal of child sexual abuse, 30(6), 703-721.

Katz, I., Katz, C., Andresen, S., Bérubé, A., Collin-Vezin, D., Fallon, B., Fouché, A., Haffejee, S., Masrawa,N., Muñoz, P., Priolo, S. R., Tarabulsy, G., Truter, E., Varela, N., Wekerle, C. (2021). Child maltreatment reports and child protection service responses during CoViD-19: Knowledge exchange among Australia, Brazil, Canada, Colombia, Germany, Israel, and South Africa. Child Abuse and Neglect, 116, 105078.

Matte-Landry, A; Collin-Vézina, D. (2021). Patterns of change in restraints, seclusions and time-outs over the implementation of trauma-informed care training programs in residential care for children and youth. Residential Treatment for Children and Youth, 1-25.

Matte-Landry, A; Collin-Vézina, D. (2021). L’utilisation de la contention, de l’isolement et du retrait en centre de réadaptation: identification et prédiction des profils des jeunes. Revue de psychoéducation. 50(1): 93-114.

Ungar, M., Collin-Vézina, D., & Perry, B. (2021). Violence, trauma, and resilience. In R. Alaggia & C. Vine (Eds). Cruel But Not Unusual: Violence in Canadian Families (3rd edition). Wilfred Laurier University Press.

Collin-Vézina, D. et Cyr, M. (2021). Accueil et écoute des enfants victimes. In S. Joulain, K. Demasure & J.-G. Nadeau. Comprendre les abus sexuels dans l’Église catholique (pp. 399-413). Bayard (Paris).

Milot, T., Bruneau-Bhérer, R., Collin-Vézina, D., & Godbout, N. (2021). Le trauma complexe : Un regard interdisciplinaire sur les difficultés des enfants et des adolescents. Revue Québécoise de Psychologie, 42(2), 1-22

Milne, L., Collin-Vézina, D., & Wekerle, C. (2021). Diverse profiles of youth in group care settings: A cluster analysis. Child Abuse & Neglect. 

McElvaney, R., Lateef, R., Collin-Vézina, D., Alaggia, R., & Simpson, M. (2021). Bringing shame out of the shadows: Identifying shame in child sexual abuse disclosure processes and implications for psychotherapy. Journal of Interpersonal Violence.

Geoffrion, S. & Collin-Vézina, D. (2021). Contention et isolement: Une mesure de dernier recours? Revue québécoise de psychoéducation, 50(1), 65-68. 

Edalati, H., Collin-Vézina, D., & Conrod, P. (2021). Personality profiles associated with the risk of substance use and psychiatric symptoms in adolescents living in vulnerable contexts. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 60(10): S141. 

Collin-Vézina, D. & Jackson, M.S. (2021). Relations at the heart of foster children, youth and family wellness. Child Abuse & Neglect, 105683.

Collin-Vézina, D., De La Sablonnière-Griffin, M., Sivagurunathan, M., Lateef, R., Alaggia, R., McElvaney, R., & Simpson, M. (2021). “How many times did I not want to live a life because of him”: The complex connections between child sexual abuse, disclosure, and self-injurious thoughts and behaviors. Borderline Personality Disorder and Emotion Dysregulation.

Brend, D. & Collin-Vézina, D. (2021). Stronger Together: workplace social support among residential childcare workers. Child Abuse & Neglect, 105302.

Black. K., Collin-Vézina, D., Brend, D., & Romano, E. (2021). Trauma-informed attitudes in residential treatment settings: Staff, child and youth factors predicting adoption, maintenance and change over time. Child Abuse & Neglect.

Matte-Landry, A; Collin-Vézina, D. (2020). Cognitive outcomes of children who have experienced complex trauma: a protocol for a systematic review of longitudinal studies. JBI Evidence Synthesis. 18(3): 543-552.

Matte-Landry, A; Collin-Vézina, D. (2020). Restraint, seclusion and time-out among children and youth in group homes and residential treatment centers: a latent profile analysis. Child Abuse & Neglect. 109

Bruneau-Bhérer, R; Tremblay, S; Matte-Landry, A; Pépin, C; Collin-Vézina, D. (2020). Le programme Namaste, une psychothérapie de groupe basée sur le yoga pour les jeunes ayant un vécu de trauma complexe: une série d’étude de cas. Revue internationale de la résilience des enfants et des adolescents. 7(1): 166-177.

Collin-Vézina, D. (2020). Students affected by child maltreatment. In E. Rossen (Ed), Supporting and Educating Traumatized Students: A Guide for School-Based Professionals, 2nd edition (pp 253-276). Oxford University Press. 

Collin-Vézina, D., De La Sablonnière-Griffin, M., & Milot, T. (2020). Chapitre 5 : Doit-on craindre la boîte de Pandore? Enjeux éthiques liés au questionnement des expériences traumatiques chez les mineurs (pp. 113-138). In Côté, I., Lavoie, K. et Trottier-Cyr, R.-P. (Eds). La recherche centrée sur l’enfant : défis éthiques et innovations méthodologiques. Québec, QC, Presses de l’Université Laval.

Racine, N., Hartwick, C., Collin-Vezina, D. & Madigan, S., (2020). Telemental health for child trauma treatment during and post-COVID-19: Limitations and considerations. Child Abuse & Neglect.   

Manay, N., Collin-Vézina, D., Alaggia, R., & McElvaney, R. (2020) “It’s complicated because we’re only sixteen”: A framework for understanding childhood sexual abuse disclosures to peers. Journal of Interpersonal Violence. 

Fallon, B., Lefebvre, R., Collin-Vézina, D., Houston, E., Joh-Carnella, N., Malti, T., Filippelli, J., Schumaker, K., Manel, W., Kartusch, M., & Cash, S. (2020). Screening for economic hardship for child welfare-involved families during the COVID-19 pandemic: A rapid response. Child Abuse & Neglect. 

Fallon, B., Filippelli, J., Joh-Carnella, N., Collin-Vézina, D., Lefebvre, R., Moody, B., Trocmé, N., & Quinn, A. (2020). An examination of past trends in school reports to child welfare: Considerations for reported child maltreatment. Child Maltreatment. 

Collin-Vézina, D., Brend, D., & Beeman, I. (2020). When it counts the most: Trauma-informed care and the Covid-19 global pandemic. Developmental Child Welfare. 

Collin-Vézina, D., Brend, D., Black, K., Beeman, I., & Brown, S. (2020). Impacts of child welfare worker and clientele characteristics on attitudes towards trauma informed-care. Developmental Child Welfare. 

Collin-Vézina, D. (2020). Complex Trauma : Promoting social courage to shift practices, policies and research/ Trauma complexe : Favoriser le courage collectif nécessaire pour modifier les pratiques, les politiques et la recherche. International Journal of Child and Adolescent Resilience/Revue internationale de la résilience des enfants et des adolescents, 7(1), 102-107.

Chilanga, E., Collin-Vezina, D., MacIntosh, H., Mitchel, C., & Cherney, K. (2020). Prevalence and Determinants of Malaria Infection among Children of local farmers in Central Malawi. Malaria Journal, 19, 308. 

Chilanga, E., Collin-Vezina, D., Khan, M.N., & Riley, L. (2020). Prevalence and determinants of intimate partner violence against mothers of children under-five years in central Malawi. BMC Public Health, 20(1), 1848. 

Carnevale, F., Collin-Vézina, D., MacDonald, ME, Ménard, J.-F., Talwar, V., & Van Pratt, S. (2020). Childhood Ethics: An ontological advancement for childhood studies. Children & Society. 

Brend, D., Fréchette, N., Milord-Nadon, A., Harbinson, T., & Collin-Vézina, D. (2020). Implementing trauma-informed care through social innovation in child welfare residential treatment centres serving elementary school children. International Journal of Child and Adolescent Resilience/Revue internationale de la résilience des enfants et des adolescents, 7(1), 222-232. 

Brend, D., & Collin- Vézina, D. (2020). Time to shift the Canadian paradigm: Youth justice services and trauma-informed care. In N. Wright (Ed.), Justice Report/Justice Actualités (Vol. 35, pp. 19-21). Canadian Criminal Justice Association/Association Canadienne de Justice Pénale. 

Alaggia, R. & Collin-Vézina, D. (2020) Child sexual abuse and youth sexual assault: Environmental impacts on disclosure and response to disclosures. Child Abuse & Neglect, 102. 

Savage, L-É*; Tarabulsy, G M; Pearson, J; Collin-Vézina, D; Gagné L-M*. (2019). Maternal history of childhood maltreatment and later parenting behavior: A meta-analysis. Development and Psychopathology, 31(1), 9-21.

Collin-Vézina, D. (2019). Réflexions entourant la crise des abus sexuels dans l’Église catholique : des leçons du passé aux actions futures (pp. 151-179). In L. Derocher & S. Ben Sahad (Eds), Au croisement des univers juridiques et religieux: le meilleur intérêt de l’enfant [The Best Interest of the Child: The Intersection of Law and Religion]. Thomson Reuters Press.

Collin-Vézina, D., Milot, T., & Godbout, N. (2019). Concepts, séquelles et interventions liés au trauma complexe (pp. 171-184). In M-E. Clément & S. Dufour (Eds), La violence à l’égard des enfants en milieu familial. Collectifs d’Auteurs Universitaires. 

Collin-Vézina, D & Milne, L. (2019). Child sexual abuse: An overview (updated version May 2019). In Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, eds. MacMillan HL, topic ed. Encyclopedia on Early Childhood Development.

Mathews, B., & Collin-Vézina, D. (2019). Child sexual abuse: Toward a conceptual model and definition. Trauma, Violence, & Abuse, 20(2), 131-148. 

Gilbert, A., Boulianne-Simard, C., Dion, J., Collin-Vézina, D. & Daigneault, I. (2019). Exploration de l’expérience d’adultes victimes d’agression sexuelle qui ont reçu des services dans les centres désignés. Revue Québécoise de Psychologie, 40, 111-128. 

Fallon, B., Joh-Carnella, N., Trocmé, N., Chabot, M., Esposito, T., Nosrati-Inanlou, W., & Collin-Vézina, D. (2019). An examination of trends in child sexual abuse cases in Ontario over time. Child Abuse & Neglect, 88, 389-399.

Alaggia, R., Collin-Vézina, D., & Lateef, R. (2019). Facilitators and barriers to child sexual abuse (CSA) disclosures: A research update (2000-2016). Trauma, Violence & Abuse, 20(2) 260-283. 

Collin-Vézina, D., McNamee, S., Brazeau, C., & Laurier, C. (2019). Initial implementation of the ARC framework in juvenile justice settings. Journal on Aggression, Maltreatment and Trauma, 28, 1-631-654. 

Segal, A. & Collin-Vézina, D. (2019). Impact of adverse childhood experiences on language skills and promising school interventions. Canadian Journal of School Psychology, 34, 317-332. 

Manay, N. & Collin-Vézina, D. (2019). Recipients of children's and adolescents' disclosures of childhood sexual abuse: a systematic review. Child Abuse & Neglect. 

Pearson, J; Collin-Vézina, D. (2018). Les conséquences neurobiologiques de la maltraitance : connaissances actuelles et pistes d'intervention. Dans Milot, T; Collin-Vézina, D; Godbout, N (Eds), Le trauma complexe : Comprendre, évaluer et intervenir (pp. 91-116). Les Presses de l'Université du Québec, Canada.

Collin-Vézina, D., McNamee, S., Rouleau, S., Bujold, N, & Marzinotto, E., (2018). Le modèle d’intervention systémique ARC : Attachement, Régulation des affects et Compétences (pp. 233-250). In Milot, T., Collin-Vézina, D., & Godbout, N. (Eds), Le Trauma Complexe: Comprendre, Évaluer et Intervenir. Presses de l’Université du Québec.

Dion, J., Collin-Vézina, D., & Lavoie, F. (2018). Les violences sexuelles chez les peuples autochtones (pp. 159-182). In Bergheul, S. & Fernet, M. (Eds), Les violences à caractère sexuel : Représentations sociales, accompagnement, prévention. Presses de l’Université du Québec.

Milot, T., Lemieux, R., Berthelot, N. & Collin-Vézina, D. (2018). Pratiques sensibles aux traumas. In T. Milot, D. Collin-Vézina et N. Godbout (Eds.), Le Trauma complexe : Comprendre, évaluer et intervenir. (pp. 251-271). Presses de l’Université du Québec.

Godbout, N., Cyr, G., & Collin-Vézina, D. (2018). Chapitre 2 Modèles, théories et concepts permettant de comprendre les répercussions des traumas complexes (pp. 37-55). In Milot, T., Collin-Vézina, D., & Godbout, N. (Eds), Le Trauma Complexe: Comprendre, Évaluer et Intervenir. Presses de l’Université du Québec.

Godbout, N., Girard, M., Milot, T., Collin-Vézina, D., & Hébert, M. (2018). Chapitre 3 Répercussions liées aux traumas complexes (pp. 57-90). In Milot, T., Collin-Vézina, D., & Godbout, N. (Eds), Le Trauma Complexe: Comprendre, Évaluer et Intervenir. Presses de l’Université du Québec.

Milot, T., Collin-Vézina, D., & Godbout, N. (2018) Chapitre 1 Qu’est-ce que le trauma complexe? (pp. 9-35). In Milot, T., Collin-Vézina, D., & Godbout, N. (Eds), Le Trauma Complexe: Comprendre, Évaluer et Intervenir. Presses de l’Université du Québec.

Milne, L. & Collin-Vézina, D. (2018). Chapitre 6 Détecter et évaluer les traumas : Suggestions et pistes de réflexion (pp. 137-163). In Milot, T., Collin-Vézina, D., & Godbout, N. (Eds), Le Trauma Complexe: Comprendre, Évaluer et Intervenir. Presses de l’Université du Québec.

Milot, T., Collin-Vézina, D., & Godbout, N. (2018). Le Trauma Complexe: Comprendre, Évaluer et Intervenir. Collection D’enfance (R. Tessier, G.M. Tarabulsy, J.-P. Lemelin). Presses de l’Université du Québec. 

Derocher, L., Collin-Vézina, D., Doucet, M., & Dumais, J. (2018). Intervenir auprès de groupes sectaires ou de communautés fermées : S’outiller pour protéger les enfants. Presses de l’Université du Québec.

Wemmers, J-A., Cyr, K., Chamberland, C., Lessard, G., Collin-Vézina, D., & Clément, M-E. (2018). From victimization to criminalization: General strain theory and the relationship between polyvictimization and delinquency. Victims & Offenders, 13, 542-557.

Van Wert, M., Fallon, B., Trocmé, N., & Collin-Vézina, D. (2018). Educational neglect: understanding 20 years of child welfare trends. Child Abuse & Neglect, 75, 50-60. 

Gagnon, M., Collin-Vézina, D., Séguin, R., Hébert, M., Cyr, M, & Daignault, I.V. (2018). Que savons-nous des enfants d’âge préscolaire victimes d’agression sexuelle pour guider la recherche, les services et les politiques sociales au Canada? Revue Canadienne de Santé Mentale Communautaire, 37, 49-56. 

Ellenbogen, S., Colin-Vézina, D., Sinha, V., Chabot, M., & Wells, S. (2018). Contrasting mental health correlates of physical and sexual abuse-related shame. Journal of Child and Adolescent Mental Health, 30: 87-97.

Dion, J., Paquette, G., Tremblay, K.N., & Collin-Vézina, D., Chabot, M. (2018). Child maltreatment among children with intellectual disability in the Canadian Incidence Study. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 123, 176-188. 

Silva, D. & Collin-Vézina, D. (2017). Étude sur les changements apportés aux processus de traitement des cas d’agression sexuelle. Criminologie, 50(1), 35-49.

Mian, M. & Collin-Vézina, D. (2017). Adopting a public health approach to addressing child sexual abuse and exploitation. Child Abuse & Neglect, 66, 152-154. 

Guay, A., Aunos, M., & Collin-Vézina, D. (2017). Mothering with an intellectual disability: A phenomenological exploration of making infant-feeding decisions. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 30(3), 511-520. 

Gagnier, C., Collin-Vézina, D., & De La Sablonnière-Griffin, M. (2017). The journey of obtaining services: The reality of male survivors of childhood sexual abuse. Journal of Child and Adolescent Trauma, 10(2), 129-137. 

Fallon, B., Collin-Vézina, D., King, B., & Joh-Carnella, N. (2017). Clinical differences and outcomes of sexual abuse investigations by gender:  Implications for policy and practice. Journal of Child and Adolescent Trauma, 10(1), 77-86. 

Collin-Vézina, D. & Garrido, E.F. (2017). Current issues in child sexual abuse, gender and health outcomes: Shedding new lights to inform worldwide policy and practice. Child Abuse & Neglect, 63, 245-248. 

Collin-Vézina, D., Daignault, I., & Cyr, M. (2017). L’agression sexuelle commise sur les mineurs: les victimes, les auteurs. Criminologie, 50(1), 5-9.