Professeure titulaire
Département de psychoéducation et de psychologie, Université du Québec en Outaouais

(450) 530-7616 poste 4069
genevieve.piche@uqo.ca

Formation universitaire
Postdoctorat en psychoéducation, Université de Montréal (2010)
Ph. D. en psychologie, Université de Montréal (2009)
Maîtrise en service social, Université d'Ottawa (2002)

Intérêts de recherche
Santé mentale des enfants, transmission intergénérationnelle, dépression parentale, habiletés parentales, prévention et promotion, intervention, psychoéducation

Étudiants
Camille Ballick
Laurence Champagne
Mireille Jasmin

Publications

Piché, G., Villatte, A., Fournier-Marceau, M., Clément, M-E., Morin, M-H., Maybery, D., Reupert, A., Richard-Devantoy, S., Cyr-Villeneuve, C., Lemieux, A. (2024). Psychometric proprieties of the French Version of the Family-Focused Mental Health Practice Questionnaire (FFMHPQ). European Review of Applied Psychology, 74, 100969, 1-12.

Villatte, A., Marquis, J., Piché, G., & Habib, R. (2023). Devenir adulte lorsque l'on a un parent atteint d'un trouble mental : enjeux identitaires et pistes de réflexion pratiques. In : J. Marcotte & M. C. Richard (Eds.), Devenir Adulte. Presses de l’Université du Québec. 

Montreuil, M., Bogossian, A., Camden, C., Genest, C., Gilbert, E., Piché, G., Rassy, J., Laberge-Perrault, E., Gendron-Cloutier, L., & Barbo, G. (2023). Children and adolescents’ mental health in the context of pandemic and confinement: A scoping review of vulnerability factors and repercussions. Journal of Child Health Care. 

Gagné, M.-H., Brunson, L., Piché, G., Drapeau, S., Paradis, H. et Terrault, Z. (2023). Effectiveness of the Triple P Program on Parental Stress and Self-efficacy in the Context of a Community Roll-out. Journal of Child and Family Studies.

Gagné, M.-H., Piché, G., Brunson, L., Clément, M.-È., Drapeau, S. et Jean, S.-M. (2023). Efficacy of the Triple P – Positive Parenting Program on 0–12 year-old Quebec children’s behavior. Children and Youth Services Review, 149, 106946.

Villatte, A., Piché G., Habib R., Gariepy J. (2023). Evaluation of a mental-health literacy and self-care website intended for young people who have a parent with a mental illness. Advances in Mental Health.

Montreuil, M., Bogossian, A., Camden, C., Genest, C., Gilbert, E., Piché, G., Rassy, J., Malboeuf-Hurtubise, C., Laberge-Perreault, E. (2022). Children and adolescents’ mental health during the COVID-19 pandemic: A qualitative study of their experiences. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing. 

Piché, G., K. Vetri, A. Villatte, R. Habib, W. Beardslee (2022). Étude pilote d’une intervention psychoéducative, multifamiliale, de groupe, pour les enfants et familles vivant avec un parent dépressif. Revue de Psychoéducation, 51(1), 115-146.

Vetri, K, Piché G and Villatte A. (2022). An evaluation of the acceptability, appropriateness and utility of a bibliotherapy for children of parents with a mental illness. Frontiers in Psychiatry.

Clément, M.-È., Piché, G., & Villatte, A. (2022). Symptômes dépressifs vécus par les parents dans la population générale: État des travaux québécois et canadiens [Depressive symptoms experienced by parents in the general population: Status of work in Quebec and Canada]. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 54(2), 107–120.

Villatte, A ; Piché, G ; *Benjamin, S. (2022). Perceived support and sense of social belonging in emerging young adults of parents with a mental illness. Frontiers in Psychiatry, section Public Mental Health.

Piche G, Villatte A, Habib R. (2021). Les meilleures pratiques préventives ciblant les enfants, adolescents et jeunes adultes vivant avec un parent ayant un trouble mental. Piché G, Villatte A, Bourque S. Trouble mental chez le parent : Enjeux familiaux et implications cliniques. Presses de l'Université Laval.

Piché G, Villatte A. (2021). Anxiété et dépression parentale : Facteurs et mécanismes de vulnérabilité. Piché G, Villatte A, Bourque S. Trouble mental chez le parent : Enjeux familiaux et implications cliniques. Presses de l'Université Laval.

Piché G, Villatte A, Bourque S. (2021). Trouble mental chez le parent : Enjeux familiaux et implications cliniques. Presses de l'Université Laval.

Gagné, M.-H., Piché, G., Clément, M.-È., & Villatte, A. (2021). Families in confinement: A pre–post COVID-19 study. Couple and Family Psychology: Research and Practice, 10(4), 260–270.

Villatte, A., Piché, G., & Habib, R. (2021). Comment soutenir la résilience des jeunes ayant un parent atteint d’un trouble mental au cours de la transition vers l’âge adulte ? Ce qu’en pensent les jeunes concernés. International Journal of Child and Adolescent Resilience, 8(1): 1-18.

Habib, R., M.-E. Clément, T. Milot, G. Piché, M.-H. Gagné. (2020). Comment favoriser le recrutement des parents dans les programmes d’éducation parentale? Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 61(3). 234-244.

Piché, G., Villatte, A., Habib, R., Vetri, K., & Bardslee, W. (2020). FAMILLE+, a multifamily group program for families with parental depression. Journal of Parent and Family Mental Health. 57(1): 1-4.

Reedtz, C., K. Van Doesum, G. Signorini, C. Lauritzen, T. Van Amelsvoort, F. van Santvoort, A. H Young, P. Conus, R. Leopold Musil, T. G Schulze, M. Berk, A. Stringaris, G. Piché, G. De Girolamo. (2019). Promotion of well-being for children of parents with mental illness: A model protocol for research and intervention. Frontiers in Psychiatry, section Public Mental Health. 10(Article 60): 1-10.

Piché, G., Huynh, C., & Villatte, A. (2019). Physical Activity and Child Depressive Symptoms: Findings from the QLSCD. Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, Sport Special Issue. 51(2): 114-121.

Clément, M-E, V Menand, G Piché, D Dubeau. (2018). Prévalence et facteurs associés aux symptômes dépressifs chez les pères d’enfant 6 mois-17 ans au Québec. La Revue canadienne de psychiatrie, 64(8): 550-560.

Piché, G, C Fitzpatrick, L Pagani. (2017). Prospective associations between early child and family characteristics and antibiotic use in fourth grade. International Journal of Child Health and Human Development. 10(2): 183-189.

Piché, G., Huynh, C., Clément, M-E, Durrant, J. (2017). Predicting externalizing and prosocial behaviors in children from parental use of corporal punishment. Infant and Child Development. 26(4): 1–18.

Piché, G., Cournoyer, M., Bergeron, L., Smolla, N., Clément, M.E. (2017). Épidémiologie des troubles dépressifs et anxieux chez les enfants et les adolescents québécois. Santé Mentale au Québec. XLII(1): 19-42.

Clément, M.E., Piché, G., Lecavalier, S., Gagné, M.H. (2017). Quels facteurs permettent de prédire l’intention des mères de participer à des programmes d’aide à la parentalité? Revue de psychoéducation, 46(2): 283-299.