Professeure adjointe
Département de psychoéducation, Université du Québec à Trois-Rivières

(418) 659-2170, poste 2837
evelyne.touchette@uqtr.ca

Publications

BATTAGLIA, M., GARON-CARRIER, G., CÔTÉ, S.M., DIONNE, G., TOUCHETTE, E., VITARO, F., TREMBLAY, R.E., BOIVIN, M. (2017). Early-Childhood Trajectories of Separation Anxiety: Bearing on Mental Health, Academic Achievement, and Physical Health Between Mid-Childhood and Pre-Adolescence. Depression & Anxiety, 34(10):918-927.

SEEGERS, V., TOUCHETTE, E., DIONNE, G., PETIT, D., SEGUIN, J.R., MONTPLAISIR, J., VITARO, F., FALISSARD, B., BOIVIN, M. ET TREMBLAY, R.E. (2016). Short persistent sleep duration is associated with poor receptive vocabulary performance in middle childhood. J Sleep Res., 25(3), 325-32.

BATTAGLIA, M., TOUCHETTE, E., GARON-CARRIER, G., DIONNE, G., CÔTÉ, S.M., TREMBLAY, R.E. ET BOIVIN, M. (2015). Distinct trajectories of separation anxiety in the preschool years: persistence at school entry and early-life associated factors. J Child Psychol Psychiatry. doi: 10.1111/jcpp.12424. [Epub ahead of print]

DION, J., BLACKBURN, M.E., AUCLAIR, J., LABERGE, L., VEILLETTE, S., GAUDREAULT, M., VACHON, P., PERRON, M. ET TOUCHETTE, E. (2015). Development and aetiology of body dissatisfaction in adolescent boys and girls. Int J Adolesc Youth, 20(2), 151-166.

PRYOR, L.E., BRENDGEN, M., TREMBLAY, R.E., PINGAULT, J.B., LIU, X., DUBOIS, L., TOUCHETTE, E., FALISSARD, B., BOIVIN, M. ET CÔTÉ, S.M. (2015). Early risk factors of overweight developmental trajectories during middle childhood. PLoS One, 10(6), e0131231.

Formation universitaire
Études postdoctorales - GRIP, Université Laval (2011-2014), Centre de recherche en épidémiologie et santé des populations INSERM, Villejuif (2010-2011) et Laboratoire de santé mentale chez l’enfant et les adolescents, INSERM, Paris (2007-2010)
Ph.D. en psychologie, Université de Montréal (2007)

Intérêts de recherche
Facteurs favorisant la régulation du sommeil chez des enfants vivant en contexte de vulnérabilité, évaluation des répercussions du sommeil sur les différentes sphères du développement de l’enfant (physique, cognitive, comportementale)

Étudiants
Sabrina Servot